10 trender i sosiale medier 2018

Sosiale-medier.jpg

Sosiale medier blir viktigere for hvert år som går. Kampen om oppmerksomheten blir enda hardere enn tidligere,  og derfor er bedrifter helt avhengig av å kunne håndtere innsatsen strategisk og med tilstrekkelig kunnskap og ressurser. 

1. Innhold
Det blir fortsatt viktig å lage innhold som skaper verdi og som engasjerer. Hva er dine potensielle kunder opptatt av?

2. Algoritmekunnskap
Sosiale medier endrer sine algoritmer hele tiden. Det er svært viktig å vite hvordan disse fungerer når et budskap skal distribueres. Facebook kommer i år med en stor algoritmeendring.

3. Realtime
Innhold skjer her og nå – og varer kortere. Du må oppdatere «live» mens det skjer.

4. Større budsjett
Kampen om å nå kunder – og særlig de yngre, er knallhard. Bedrifter øker sine budsjetter på sosiale medier, både for å lage godt innhold og for å nå ut til flere.

5. Video
Video øker engasjementet i form av likes, delinger og kommentarer. 90 prosent av alle innlegg som deles på facebook er video. Ingenting tyder på at denne trenden vil avta.

6. Nye funksjoner
Endring i forskjellige some-kanaler gir nye muligheter. Snap gir mulighet til å lage filter, og annonsering vil nå bli liggende lenger. Nå kan man også annonsere i Messenger.

7. Digitale hangouts
Live hangouts er den nye trenden innen video. Facebook ser allerede på hvordan de kan skape en slik funksjon – som andre chat apper allerede har.

8. Generasjon Z
Denne generasjonen, født etter 1998, kommer nå inn i arbeidslivet og får større kjøpekraft. Bedrifter må gå nye veier for å appellere til denne gruppen.

9. Chatbots
Kundedialog uten mennesker involvert blir enda mer vanlig dette året. En chatbot er et dataprogram som er utviklet for å samhandle med mennesker.

10. Bruk av påvirkere
Personer som har mange følgere i sosiale medier brukes for å spre ditt budskap. Dette gjøres mot en kompensasjon og det merkes i større grad som «sponset» innhold. Når algoritmene endres, trenger man gjerne flere slike påvirkere får å nå ut med sitt budskap.